Subject: Re: Goldland ja säännöt ihan
poskellaan

On Mon, 29 Mar 2004, Marko H. Tamminen wrote:

> Onkos muilla ollut kokemuksia, että peliä on useampia kertoja pelattu
> väärillä säännöillä vahingossa ja peli on toimivaksi todettu?

On. Ainakin parin vuoden ajan pelattiin Settlersiä onnellisina käyttäen
satamia nurinkurisesti. Sen sijaan, että esimerkiksi lammassatamassa olisi
saanut kaupitella pois ylimääräiset määkijänsä, pelasimme niin, että
sataman avulla sai *hankkia* lampaita. No, tämä viritys ei kyllä
radikaalisti peliä muuta, mutta joka tapauksessa kesti kauan, ennen kuin
virhe huomattiin. Suullisessa kansanperinteessä on haittapuolensa.

Tuoreempi virhe kävi ilmi, kun pelattiin Universumin valtiaita (Cosmic
encounter) ja joku keksi katsoa, ovatko vanhat muistot sopusoinnussa pelin
oikeiden sääntöjen kanssa. Liittolaisuuksien tarjoaminen ja niihin
tarttuminen kulkee sääntöjen mukaan hyvässä järjestyksessä pelaaja
kerrallaan myötäpäivään. Omassa versiossamme kaikki tämä tapahtui vailla
mitään erityistä järjestystä enemmän tai vähemmän yhtäaikaisesti.
Tuloksena oli sinänsä ihan hupaisaa soutamista ja huopaamista tyyliin
"aijaa, jos toi lähtee sun mukaan, niin minä kyllä jätänkin tulematta",
kun kaikkien päätökset riippuivat kaikkien muiden päätöksistä.

Eero H.

Poistuaksesi listalta, lähetä postia osoitteeseen:

Yahoo! Groups Links

<*&...

gt; To unsubscribe from this group, send an email to: